Απόσπασμα από το άρθρο του καθηγητή Χ.Γιαλλουρίδη
(στην εφημερίδα της Κύπρου Ο Φιλελεύθερος ,
Αύγουστος του 2012)
"Η Κύπρος υπέστη το 1974 μια πρωτοφανή για την ιστορία της αλλά και τα δεδομένα,
τον πολιτισμό και τις πολιτικές συνθήκες της Ευρώπης, προσβολή στην ύπαρξη, την
αξιοπρέπεια, την ιστορία, τις παραδόσεις, κυρίως όμως την προοπτική επιβίωσής
της. Με τα όσα τραγικά συνέβησαν το 1974, δεν επλήγη μόνο το κύρος της Κύπρου
αλλά και η αξιοπρέπεια και η αξιοπιστία του
ελληνικού κράτους και το κύρος της Ελλάδας ως
έθνους και κράτους.
Σήμερα καταφέραμε με την ανυπαρξία, την ατολμία, την έλλειψη σχεδιασμού και
στρατηγικής, να φέρουμε τα πράγματα σε τέτοιο σημείο που να δημιουργηθεί η πεποίθηση
ότι η καταστροφή του 1974 δεν επανορθώνεται, έχει συμβεί δηλαδή το
ανεπανόρθωτο. Το χειρότερο είναι ότι μεγαλώνουν νέες γενιές ανθρώπων, και στην
Κύπρο, στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο κόσμο με την εικόνα μιας «ομαλότητας» που επήλθε
σταδιακά και οδηγείται ασφαλώς σε νομιμοποίηση και ουσιαστικά σε ολοκλήρωση της
ταπείνωσης και της υποταγής του 1974. Για τις νέες γενιές Κυπρίων και Ελλήνων
Ελλάδος και διασποράς, η Κύπρος οδηγήθηκε στην εισβολή και την βίαιη αλλαγή της
κοινωνικής, πολιτικής και πολιτιστικής της δομής ως ιστορικής συνέχειας, υπέστη
ένα βαύτατο πλήγμα και ένα βαθύ τραύμα, πλην όμως οι νέες συνθήκες
απορροφήθηκαν, ενσωματώθηκαν, έγιναν αποδεκτές χωρίς ουσιαστική αντίδραση,
χωρίς διεκδίκηση, χωρίς αγώνα για την αποκατάσταση της νομιμότητας και της
ανάκτησης της ελευθερίας.
Η Κύπρος καθεύδει και ο Ελληνισμός συμπαρίσταται...
Εμείς δεν κάναμε τίποτα. Παραμείναμε καθεύδοντες τα
τελευταία 38 χρόνια και αφήσαμε τον χωροχρόνο να αλλάξει τον ρου της ιστορίας,
του πολιτισμού, των παραδόσεων της τρισχιλιετούς εικόνας ενός υπερήφανου μέχρι
πρόσφατα έθνους. Μήπως έχουμε καταλάβει ότι οι γενιές που έρχονται θα θεωρούν
αυτά που έγιναν ως μια προσβλητική, απαξιωτική «ομαλότητα» με την οποία είναι
υποχρεωμένοι να ζούν χωρίς την αξιοπρέπεια της ιστορίας τους και χωρίς να είναι
περήφανοι για τις γενιές που προϋπήρξαν και που δεν ήταν σε θέση, δεν θέλησαν,
δεν μπόρεσαν να υπερασπιστούν το δίκαιο, την ελευθερία,τoν πολιτισμό ενός
έθνους, μιας μικρής χώρας, ενός κράτους που από την γένεσή του κουβαλούσε τα
κουσούρια και τις αδυναμίες μιας θνησιγενούς πορείας."
Και έκλεινε το άρθρο με απόσπασμα ποιήματος του Γ. Ρίτσου για τον ηρωικό
θάνατο του Γρ. Αυξεντίου. Παραθέτω κι εδώ:
ΤΕΛΕΙΩΣΑΝ πια τα ψέματα –
δικά μας και ξένα
Η φωτιά η παντάνασσα
πλησιάζει. Δεν μπορείς πια
Να ξεχωρίσεις αν καίγεται
σκοίνος ή φτέρη ή θυμάρι. Η φωτιά
πλησιάζει.
Κι όμως πρέπει να προφτάσω
να ξεχωρίσω,
Να δω, να υπολογίσω, να
σκεφτώ – (για ποιόν; Για μένα;
Για τους άλλους;) Πρέπει.
Μου χρειάζεται πριν απ' το
θάνατό μου μια ύστατη γνώση,
η γνώση του θανάτου μου,
για να μπορέσω να πεθάνω.
Πίσω και πλάι και πάνω, το φράγμα της πέτρας˙ μπροστά
ένας μικρός ή ο ατελείωτος
θάνατος˙ στη μέση
(στη μέση;) εγώ. - Τι
είναι ένας άνθρωπος κλεισμένος στη φωτιά και στην πέτρα, που η μόνη του
διέξοδος :
Ένας τμηματικός θάνατος ;
Πρέπει να τον γνωρίσω.
Δεν προφταίνω.
ΙΣΩΣ και να μπορούσα να
γλυτώσω. Ίσως μπορούσα
ν’ αντέξω την καταφρόνια ή
την συγγνώμη ή την λησμονιά των
άλλων. Όμως εγώ θα
μπορούσα
να λησμονήσω το φως που
ονειρευτήκαμε μαζί; κείνο το μέγα
καρδιοχτύπι της σημαίας
μας; Θα μπορούσα
να βολευτώ στον ίσκιο μιας
γωνιάς με σταυρωμένα τα χέρια γύρω
στα σταυρωμένα γόνατα
σα μνησίκακη, μεμψίμοιρη ή
αμέτοχη αράχνη
που πλέκει μόνο με το
σάλιο της τα δίχτυα της;
(Γιάννης Ρίτσος,
"Αποχαιρετισμός", 1957)