Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014

Έφηβοι τώρα τους δικούς του στίχους λένε...- παρουσίαση της εργασίας μας για τον Κ.Π. Καβάφη

η πρώτη διαφάνεια : το θέμα είναι των παιδιών, πρόσθεσα μόνο το στίχο 
που δένει απόλυτα με τις απαγγελίες τους (δεν υπήρχε σε ποίημα της εργασίας)
   Με τα πολλά, έφτασε η ώρα να παρουσιάσουμε στην ολομέλεια της τάξης την εργασία μας. Επεξεργαστήκαμε (κάθε μαθητής το δικό του) ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη με άξονα τα παρακάτω ερωτήματα-εργασίες (δείτε και εδώ και εδώ πώς δουλέψαμε) :
  1. Σε ποια ηλικία έγραψε ο Κ.Π.Κ.  το ποίημα;
  2. Ποιο είναι το θέμα;
  3. Γράφω το νόημα του ποιήματος.
  4. Βρίσκω στοιχεία για ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα.
  5. Σχολιάζω τη  γλώσσα και το ύφος.
  6. Καταγράφω την εντύπωση που μου προκαλεί το ποίημα, τις δικές μου σκέψεις.
  7. Εμπνέομαι και φτιάχνω ζωγραφιά (εικαστική απόδοση), ποίημα, ακροστιχίδα κλπ.
      Μια διμελής ομάδα συνέταξε ένα ενδιαφέρον χρονολόγιο της ζωής του ποιητή με εικόνες, όπου εμβόλιμα με χρονολογική σειρά τοποθετήθηκαν τα ποιήματα (άρα και εργογραφία αντιπροσωπευτική), ενώ μία δεύτερη ασχολήθηκε με ποιήματα εμπνευσμένα από την Ιλιάδα, που διδάσκονται φέτος στη β΄ γυμνασίου (εντόπισαν στο πρωτότυπο και τη μετάφραση τους ομηρικούς στίχους που ενέπνευσαν τον Καβάφη).

το χρονολόγιο
      Η παρουσίαση έγινε ομαδικά, αφού κάθε μαθητής παρουσίαζε δι΄απαγγελίας στη ολομέλεια το ποίημά του (όταν εμφανιζόταν η αντίστοιχη διαφάνεια) και σχολίαζε συνοπτικά το ποίημα για τα υπόλοιπα παιδιά. Μπράβο τους! Δύσκολα ποιήματα- μια πρώτη προσέγγιση αξιοπρεπέστατη!
παρεμβάλλονταν τα ποιήματα στη γραμμή του χρόνου: βιογραφία και εργογραφία
     Ένα δίωρο συνεχόμενο στη βιβλιοθήκη του σχολείου, με τον βιντεοπροβολέα και την πιο φιλική διάταξη (καθόμασταν γύρω από τα μακρόστενα τραπέζια), με τις σημειώσεις έκαστος για το ποίημά του. Νομίζω ότι ήταν μια παρουσίαση αξιώσεων, αν και αναγκαστικά κάποια στοιχεία τα προσπεράσαμε γρήγορα, παρουσίασε ο καθένας μικρό τμήμα της δουλειάς του (η εργασία βρίσκεται στο τετράδιο-ήδη αξιολογήθηκε), ο ρυθμός ήταν γρήγορος και ίσως λίγο κουραστική η διάρκεια της παρουσίασης (υπήρξε και ένα διάλειμμα ενδιάμεσα, βέβαια).
     Και τα θετικά τώρα: οφείλω να πω ότι ήταν μια συνθετική εργασία αξιώσεων - με λίγη δουλειά παραπάνω θα μπορούσε αυτό να είναι αποτέλεσμα ενός πολιτιστικού προγράμματος μιας ολόκληρης χρονιάς! Η εργασία των παιδιών και η συνεργασία ήταν πολύ καλή και ο βασικός κορμός πάνω στον οποίο απλώς "ρύθμισα" κάποια θέματα. Η δική μου συμβολή ήταν το "χτένισμα" (ευτρεπισμός) της εργασίας, η προσθήκη μερικών απαγγελιών (όπως του Δημήτρη Χορν) επιλέγμενων από το διαδίκτυο και μερικών μελοποιημένων ποιημάτων. Και φυσικά η παροχή βιβλιογραφίας και υλικού (επιλεγμένο προσεκτικά με παραπομπές, Επτά Ημέρες, βιβλία της Ιλίνσκαγια, διαδικτυακές πληροφορίες και οπτικοακουστικό υλικό από τη διδάσκουσα, το Αρχείο Καβάφη, σύγχρονα έργα τέχνης των Ψυχοπαίδη, Δρούγκα κ.α.), καθώς δεν θεωρώ σωστό να αφήνει κανείς τα παιδιά να πελαγοδρομούν στο διαδίκτυο και να υιοθετούν την εύκολη λύση της αντιγραφής-επικόλλησης. Ας περιοριστούμε σε πρώτη φάση στα θεμελιώδη, ας κατακτήσουμε το να μάθουν να επεξεργάζονται δεδομένα.
       Πιστεύω ότι κάτι έμαθαν, μια γεύση πήραν από εκλεκτό ποιητικό λόγο. Μια ιδέα ακόμα από την εργασία μας ακολουθεί, όχι βέβαια οι απαγγελίες, τα σχόλια στα ποιήματα, η μουσική επένδυση. Εγώ πάντως και τα χάρηκα τα παιδιά και τα συγχαίρω...
και χειρόγραφα (φωτογραφία του αρχείου μου, Μουσείο Μπενάκη)
και τα "μεγάλα" ποιήματα: δεν εμβαθύναμε ιδιαίτερα,
πόσα αντιλαμβάνονται, όμως, τα παιδιά...
 Κάθε παιδί είχε ως εργασία να βρει την ηλικία του ποιητή, όταν είχε συνθέσει το εκάστοτε ποίημα. Μερικά έκρυβαν εκπλήξεις/υπαινιγμούς στον τίτλο...
...με την κατευθυνόμενη συζήτηση, την κατάλληλη ερώτηση
Πόσο καίριος και σύγχρονος! Περικοπές και λοιπά ηχηρά παρόμοια...
Αναμορφωτής-τρόικα με κλίσι στες θυσίες !!!
παραθέσαμε και κάποιες παρατηρήσεις που ήδη είχαμε κάνει στην τάξη
σχετικά με τα ποιήματα (τις είχαμε ομαδοποιήσει ήδη)
Η ενότητα με αναφορά στην Ιλιάδα του Ομήρου (και στο πρωτότυπο μαζί με τη μετάφραση για να καταδειχθεί η ομοιότητα ακόμα και στις λέξεις με διαφορά αιώνων!), όπου είδαμε την πηγή της έμπνευσης και το πόσο επηρέασε τον ποιητή ο αρχαίος Ποιητής

Και φυσικά τα δικά μας έργα- εικαστικά, ποιητικά-
με αφορμή τον Καβάφη...
λίμερικ (πόσο ωραία αποδίδει την ουσία του ποιήματος!)
Ζωγραφική και ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος (!)
Μπορείτε να βρείτε τα ποιήματα που τα ενέπνευσαν;
Και η τελευταία μας διαφάνεια!

Δεν υπάρχουν σχόλια: