Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013

Βυζαντινή Ιστορία

          Πάντα για τους εκπαιδευτικούς, ειδικά τους φιλολόγους, ζητούμενο αποτελεί να κινήσουμε το  ενδιαφέρον των μαθητών και να καταστήσουμε πιο ζωντανά και ενδιαφέροντα μαθήματα που απαιτούν αρκετό διάβασμα και απωθούν μερικές φορές τους μαθητές. Δυστυχώς, ένα τέτοιο μάθημα είναι και η ιστορία, ειδικά τα τελευταία χρόνια που οι μαθητές έχουν ξεμάθει (για πολλούς λόγους - πολλές οι ευθύνες πολλών) να μελετούν και να μαθαίνουν (αυτή η καραμέλα του "μαθαίνω να μαθαίνω"  χρήσιμη, αλλά ως αυτοσκοπός κατήντησε γράμμα κενό). Πώς να μεταδώσεις τη λαχτάρα και τη φιλομάθεια, την περιέργεια, τη σε βάθος εξέταση των γεγονότων, την κριτική θεώρηση στα πράγματα; Πώς να μεταφέρεις την αξία του τυχαίου στην ιστορία, του αστάθμητου παράγοντα, αλλά και τη σχέση αιτίου-αιτιατού όπως διαφαίνεται εκ των υστέρων πολλές φορές; Τις ανατροπές στη ζωή, την ιστορία ως αποτέλεσμα της απαράλλακτης φύσης των ανθρώπων (Θουκυδίδης) ; 
          Ε, μερικές φορές οι στόχοι δεν είναι τόσο μαξιμαλιστικοί. Με παιγνιώδη διάθεση δόθηκε σε τρία τμήματα (χωρίστηκαν σε ομάδες) σταυρόλεξο ως επανάληψη της ύλης του διαγωνίσματος της Μεσαιωνικής/Βυζαντινής ιστορίας. Πολλά αστεία στιγμιότυπα, λίγη βαβούρα. Εγώ, πάντως, τα χάρηκα τα παιδιά... (είχα ξεχάσει τις καραμέλες τη μια μέρα, οπότε στο τελευταίο τμήμα πήραν καραμέλες η ομάδα των νικητών και αυτή με τη χειρότερη επίδοση, έτσι για ενθάρρυνση!).

 
           Πολύ καλές είναι και οι βιντεοταινίες του Ιδρ. Λαμπράκη "Βυζαντινή Ιστορία" της δεκαετίας του '90, με κάπως παλιομοδίτικη αισθητική & αίσθηση ως προς το γύρισμα, αλλά με ενδιαφέροντα στοιχεία για τα παιδιά (χμ... σα να έχει γίνει απομαγνητοφώνηση του κειμένου της ταινίας και να παρεισέφρησε στο βιβλίο... ειδικά στο κεφάλαιο για την Κωνσταντινούπολη). Είδαμε δύο, ακολουθούν και άλλες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: