Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

Συνέντευξη : 20 χρόνια πριν

      Κλείνοντας τη φετινή χρονιά, θα ήθελα να κρατήσω τη δουλειά που έγινε στη Βυζαντινή Ιστορία, μια παρεξηγημένη ιστορική περίοδο, με προβληματική ύλη, εγχειρίδιο, προσέγγιση κ.α.π. Κάτι κάναμε, νομίζω, ίσως και κάτι να έμεινε σε κάποια παιδιά, πιο πολύ μερικές εικόνες (οπτικές και αφηγηματικές),  με τις οποίες έγινε προσπάθεια ώστε να γίνει πιο οικείο το αντικείμενο. Ένα θέμα που εμένα τουλάχιστον με συγκινεί και με θέλγει πολύ, ειδικά όταν επισκέπτομαι σήμερα τόπους όπως η Κωνσταντινούπολη ή ο Μυστράς, ο Άγιος Αχίλλειος Πρεσπών, οι βυζαντινές γωνιές της Αθήνας...
Sir James Cochran Stevenson Runciman
    Ως επιστέγασμα της φετινής διδακτικής πράξης- μιας και δεν προλάβαμε στην τάξη- θα ήθελα να παραθέσω εδώ μια συνέντευξη του κορυφαίου βυζαντινολόγου σερ Στίβεν Ράνσιμαν, ο οποίος μελέτησε σε βάθος, εκτίμησε και διέδωσε την επιστημονική του άποψη για το ιστορικό αυτό φαινόμενο, την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, συγγράφοντας πλήθος βιβλίων αναφοράς, αξεπέραστων:

πηγή εικόνων : biblionet
     Έγκριτος και διαπρεπής ιστορικός, μελετητής των πηγών και συναρπαστικός ιστορικός αφηγητής!  Γεννήθηκε το 1903 από σκοτσέζικη αριστοκρατική οικογένεια, ήρθε σε επαφή με τα ελληνικά από μικρή ηλικία και απέκτησε ευρύτατη μόρφωση, αφοσιωμένος στην επιστήμη (δεν παντρεύτηκε ποτέ). Λίγο πριν πεθάνει το 2000 ασπάστηκε την Ορθοδοξία στο Άγιον Όρος.
    Πηγή της συνέντευξης αυτής (1994) υπήρξε η εξαίρετη ιστοσελίδα του π. Ν. Μαμαλούγκου. Διαβάστε τη συνέντευξη εδώ. Μερικά αποσπάσματα:

Νομίζω ότι αυτοί οι Έλληνες είναι πολύ άδικοι με τους βυζαντινούς τους προγόνους. Δεν ήταν μια κοινωνία χωρίς διανοούμενους αρκεί να δεις τη δουλειά και την πρόοδο της βυζαντινής ιατρικής. Μπορεί να μη συμπαθεί κάποιος τη θρησκεία, αλλά μερικοί από τους εκκλησιαστικούς συγγραφείς όπως οι Καππαδόκες πατέρες, και πολλοί ακόμη, ως το Γρηγόριο τον Παλαμά, ήταν άνθρωποι μοναδικής πνευματικότητας... Υπήρχε έντονη διανόηση και πνευματική ζωή στο Βυζάντιο. Κυρίως δε, στο τέλος των βυζαντινών χρόνων, π.χ. στην Παλαιοντολόγεια περίοδο. Είναι αρκετά περίεργο πως, την ώρα που η αυτοκρατορία συρρικνώνονταν η διανόηση ήταν πιο ανθηρή από ποτέ.

Η βυζαντινή τέχνη ήταν από τις μεγαλύτερες σχολές τέχνης παγκοσμίως. Κανένας αρχαίος Έλληνας δε θα μπορούσε να χτίσει την Αγία Σοφία, αυτό απαιτούσε πολύ βαθιά τεχνική γνώση. Κάποιοι, ξέρετε, υποστηρίζουν, ότι η βυζαντινή τέχνη είναι στατική. Δεν ήταν καθόλου στατική, αλλά ήταν μια σχολή τέχνης από τις σημαντικότερες στον κόσμο, που όσο περνά ο καιρός εκτιμάται όλο και περισσότερο, κι όσοι έλληνες διανοούμενοί σας λένε ότι το Βυζάντιο δε δημιούργησε τίποτε, είναι τυφλοί.

Δε νομίζω ότι οι σύγχρονοι έλληνες είναι περισσότερο έλληνες από τους βυζαντινούς. Μέσα στο χρόνο, μες στους αιώνες, οι φυλές δε μένουν καθαρές, υπάρχουν όμως ορισμένα χαρακτηριστικά των πολιτισμών που παραμένουν εθνικά. Οι βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν την ελληνική γλώσσα που άλλαξε λίγο, αλλά οι γλώσσες αλλάζουν ενδιαφέρονταν για τη φιλοσοφία και τη φιλοσοφική ζωή πάρα πολύ, ήταν μεν υπήκοοι ενός αυτοκράτορα, αλλά αυτός ο αυτοκράτορας έπρεπε να φέρεται σωστά, γιατί γίνονταν εύκολα λαϊκές εξεγέρσεις. Το χειρότερο που θα μπορούσαν να πουν για το Βυζάντιο είναι πως ήταν, μάλλον, ένα γραφειοκρατικό κράτος. Όμως είχε μια πολύ μορφωμένη γραφειοκρατία, πολύ πιο μορφωμένη από τους γραφειοκράτες του σημερινού κόσμου. 

Η Εκκλησία έκανε πολλά για τους ανθρώπους. Το Βυζάντιο είχε πλήρη κοινωνική αίσθηση. Τα νοσοκομεία ήταν πολύ καλά, όπως και τα γηροκομεία, τα οποία ανήκαν κυρίως στην Εκκλησία, αλλά όχι μόνο σε αυτήν υπήρχαν και κρατικά. Ας μη ξεχνάμε ότι ένας από τους πιο υψηλόβαθμους αξιωματούχους του κράτους ήταν ο Ορφανοτρόφος.

Ήταν γνώστες της αρχαίας ελληνικής Γραμματείας. Είναι αξιομνημόνευτο, ωστόσο, ότι δεν έδιναν μεγάλη σημασία στους Αττικούς Τραγωδούς, αλλά στους λοιπούς ποιητές. Υπάρχει η διάσημη ιστορία μιας ελκυστικής κυρίας, φίλης ενός αυτοκράτορα, που μας διηγείται η Άννα Κομνηνή. Την ώρα που η κυρία περνούσε, κάποιος της φώναξε έναν ομηρικό στίχο, που μιλούσε για την Ελένη στην Τροία, κι εκείνη κατάλαβε το υπονοούμενο. Δεν υπήρχε κανείς λόγος να της εξηγήσει κάποιος, ποιανού ήταν οι στίχοι. Όλα ανεξαιρέτως τα αγόρια και τα κορίτσια ήξεραν τον Όμηρο. Η Άννα Κομνηνή δεν εξηγεί ποτέ τα σημεία στα οποία αναφέρεται στον Όμηρο, όλοι οι αναγνώστες της τα γνώριζαν.

Και μια συνέντευξή του  εδώ  (διαβάστε γιατί δεν εκτίμησε τα γερμανικά!)

Δεν υπάρχουν σχόλια: