Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015

Ιστορία : 20ός αιώνας

Τελευταία ανάρτηση ασκήσεων Ιστορίας Γ΄ γυμνασίου.
Τέχνες & Πολιτισμός, Γράμματα & Επιστήμη τον 20ό αιώνα 
στην Ελλάδα και τον κόσμο (ενότητες 61-65):






Ηλίας Βενέζης
Ν. Εγγονόπουλος
 
Νίκος Σκαλκώτας
Νικηφόρος Βρεττάκος
Αλέξανδρος Φλέμινγκ
Πηνελόπη Δέλτα
Ο. Ελύτης
N. Εγγονόπουλου : Μ. Αλέξανδρος & Π. Μελάς
Κ. Δημουλά

Γ. Γαΐτης και τα ανθρωπάκια του
 

Τετάρτη 25 Μαρτίου 2015

25η Μαρτίου 1821

 Γιορτάζουμε συμβατικά την αρχή της (αφού είχε ήδη ξεσπάσει στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες και τη Πελοπόννησο) και ο πίνακας που ακολουθεί συμπυκνώνει τους αγώνες, τις ζωές, τους κόπους, τους μόχθους, τα υλικά και ψυχικά αποθέματα που εξαντλήθηκαν για να τελεσφορήσει η Μεγάλη Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Υπέρ πατρίδος το παν
(1858)

    Γνωστό και με τον τίτλο Η Ελλάς ευγνωμονούσα έργο που ζωγράφισε ο Θεόδωρος Π. Βρυζάκης, ο πρώτος ζωγράφος της μεταοθωμανικής Ελλάδας, ο ζωγράφος της Επανάστασης, γνωστός για  ζωντανές και πιστές αναπαραστάσεις της ελληνικής ιστορίας,  ο θεμελιωτής της λεγόμενης «Σχολής του Μονάχου», που γεννήθηκε στη Θήβα  (19 Οκτωβρίου 1814). Ορφανό της Επανάστασης, αφού ο πατέρας του, Πέτρος Βρυζάκης, απαγχονίστηκε από τους Τούρκους τον Μάιο του 1821. Το 1832 σε ηλικία 18 ετών με την ενθάρρυνση ενός γερμανού φιλόλογου, μετανάστευσε στο Μόναχο της Βαυαρίας, όπου ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, σπούδασε, έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και απεβίωσε στις 6 Δεκεμβρίου 1878.

Σάββατο 21 Μαρτίου 2015

Εαρινή

...ισημερία σήμερα, πρώτη επίσημη της άνοιξης.
Πότε τελειώσαμε και αυτόν το Μάρτιο;
Με μια εικαστική απόδοση της εποχής : φρέσκια, με άρωμα και γεύση δροσερού χόρτου, γήινη και πάλλουσα, θάλλουσα και νεαρή, αναζωογονητική και γόνιμη.
Παραφράζοντας τον Ποιητή :  
δάγκωσα τη μέρα και έσταξε μια σταγόνα πράσινο αίμα...
      Η απεικόνιση αυτή ανήκει στην έμπνευση της εξαίρετης εικαστικού και αγιογράφου Αλεξάνδρας Τσίγκου. Στην αρχή- και σε σύγκριση με την ανυπέρβλητη Οπώρα της- με παραξένεψε αυτή η εικόνα: κάπως παγανιστική, από άλλο κόσμο, μη ρεαλιστική, σαν τις ανεράιδες των παραμυθιών, λίγο ρομαντική, ζωντανή και απόκοσμη. Λίγο με απογοήτευσε, για να με καταγοητεύσει στη συνέχεια, όταν αυτόματα τη συνδύασα με την αγαπημένη συγγραφέα, την Ισμήνη Καπάνταη, η οποία με μαγεύει με τα ιστορικά μυθιστορήματά της, καθώς έπεσε στα χέρια μου το έργο της "Η ιστορία της Ιόλης" ,  ένα πιο σύγχρονο αλλά πάντα με ιστορική διάσταση έργο:

Νεραϊδομάτω

Η κυρα-Μανωλία, η Λάμια, η κυρά-Κάλω - κάποια από τις κόρες της , μια Νεράιδα όμορφη σαν άστρο, με πράσινα μαλλιά βοστρυχωτά, ...να χορεύει κάτω στη ρεματιά με τα μαλλιά ξεσκέπασταΚόρη του Νερού που είχε αφήσει το μαντήλι αφημένο που το παλικάρι κρυμμένο στις λυγαριές και τα καλάμια το έκλεψε της ξωθιάς... Έκαναν παιδιά με νεραϊδίσια μάτια, πράσινα, γαλάζια, σκούρα θαλασσιά, σταχτοπράσινα, γκρίζα σκοτεινά  σαν απάτα νερά, όλα με μάτια του νερού – σε άλλους υπερίσχυε η ανθρώπινη καταγωγή, ενώ κάποιοι είχαν στις φλέβες τους νερό και για καρδιά είχαν πέτρα (σσ. 29-31)
*

Η ιστορία της Ιόλης

        Βιβλίο (μικρό μυθιστόρημα; νουβέλα εκτεταμένη;) του 1992, που διαβάστηκε απνευστί. Είναι ένας εσωτερικός μονόλογος με αναδρομές, μια αφήγηση της κεντρικής ηρωίδας που έχει φυσικά μια αναφορά σε ιστορική περίοδο του 1821, αλλά εκτυλίσσεται σε τρία χρονικά επίπεδα : στο σήμερα, στο παρελθόν της γυναίκας και στον ιστορικό χρόνο της συγγραφής της (ιστορία της μεγάλης Επανάστησης του 1821, συγκεκριμένα το 1827). Διαφορετικό από τα άλλα αγαπημένα της, καθώς ψηλαφούμε την ανθρώπινη ψυχολογία : ανδρική, γυναικεία, ζευγαριού, γονέων (μητέρας κυρίως)-παιδιών,  Μάρκος (Μέντορας ή Πυγμαλίων),  Ευτύχης και η συζυγία, ανταγωνισμός, πάθος, λάθος,  όρκος, σύμβαση,  ψευδαισθήσεις, εσωτερικό ξεκαθάρισμα, αλληλοπεριχώρηση τόσο ασύμμετρη, παράλληλες ιστορίες αγάπης- εγκατάλειψης- θανάτου σε δύο ιστορικές περιόδους, στη ζωή και στη μυθοπλασία, σημειολογία στα ονόματα … Και πάλι προσωπικές ταυτίσεις με την ανάγνωση : Φιλοσοφική, αγάπη για την ιστορία, Μάχης Αναλάτου (σε σχολείο επί της οδού αυτής ο οκτάωρος τότε διαγωνισμός ΑΣΕΠ καθηγητών!), Άγραφα... Ένα πιο ζεστό βιβλίο της Καπάνταη, όχι τόσο ολοκληρωμένο ίσως να πουν κάποιοι και λόγω πειορισμένης έκτασης, ωστόσο πολύ δυνατό - το αγάπησα, έχει αλήθειες, ατμόσφαιρα, το μύθο της Λάμιας, το σμίξιμο των ανθρώπων με τις ανεράιδες…
        Η λογοτεχνική της παραγωγή της Καπάνταη αφορά ιστορικές περιόδους, όπως Οθωμανοκρατία-Ενετοκρατία, 1821, 16ος αιώνας, αλλά και Βυζάντιο, με πρωταγωνίστριες των ιστοριών της κυρίως γυναίκες…Έχει γράψει, επίσης, τα κείμενα ενός εκπληκτικού οδοιπορικού στην Ιωνία που προβλήθηκε από τη ΕΡΤ το 1995 με τίτλο Επί τα ίχνη (δείτε τα επεισόδια διαδικτυακά από το ψηφιακό αρχείο εδώ, εδώ, εδώ κι εδώ). 
 [Εργογραφία : Επτά φορές το δαχτυλίδι (1989), Απειρωτάν και Τούρκων - μυθιστόρημα (1990), Η Ιστορία της Ιόλης - μυθιστόρημα (1992), Πού πια καιρός - μυθιστόρημα (1996), Στο Κρυφό Σχολειό - παιδικό (1997), Ιωνία (Οι Έλληνες στη Μικρασία) - λεύκωμα (1997), Εκκλησίες στην Κωνσταντινούπολη - λεύκωμα (1999), Η Φλώρια των νερών - μυθιστόρημα (1999), Το άλας της Γης- μυθιστόρημα (2002), Eμείς έχουμε εμάς, μυθιστόρημα (2007)].

Αποσπάσματα του βιβλίου:

41 : Όταν ο Μάρκος (σημείωση: σημειολογικά και το όνομα ενός ήρωά της εμπνευσμένο από το '21, τον Μπότσαρη; Από το Μεσολόγγι; Με καταγωγή απώτερη από τα απάτητα Άγραφα;) ήταν μια οδυνηρή ανάμνηση, τις ώρες που βρισκόμουν δίχως άμυνες ή ακόμα κι εκείνες τις ώρες που συνειδητά άνοιγα το κουτί με τα φαντάσματα προετοιμασμένη να πονέσω…

91: Ψάχνει να βρει λόγους που θα τον δικαιώσουν ηθικά / δικαιολογίες που θα ησύχαζαν τη συνείδησή του

119: Φαντάσου να σου τα έχουν πάρει όλα και εντούτοις να μπορείς εσύ, ο ανίσχυρος, να τους στερήσεις αυτό που περιμένουν, αυτό που θεωρούν ότι τους ανήκει διακιωματικά, τις κραυγές του πόνου, τις ικεσίες,  να σε βασανίζουν και εσύ να μπορείς να κρατηθείς, από θυμό ενδεχομένως… Ίσως γι’ αυτό φρόντιζαν οι Τούρκοι να ταξιδεύει μαζί τους, πριν απ’ αυτούς η φήμη για τη φοβερή σκληρότητά τους…

173 : Πόσο έχει ο δρόμος που ακολουθούμε χαραχτεί από πριν και  πόσο εμείς τον κουβαλούμε μέσα μας, πόσο τα κύτταρά μας τα ίδια διαμορφώνουν τις καταστάσεις και επιλέγουν τη σκηνή πάνω στην οποία θα παιχτεί το δράμα της ζωής μας; 
*
Η φράση που ξεχωρίζει ίσως :  « είμαστε αυτό που είμαστε και όχι αυτό που θέλουμε»…

Πέμπτη 19 Μαρτίου 2015

Πνευματική ζωή - Πολιτισμός (19ος αιώνας)

η Αθήνα το 1860 περίπου (πηγή:  ΕΙΕ)
 *
Ασκήσεις : 
 (πατήστε στους τίτλους ή τις εικόνες για να μεταβείτε στις ασκήσεις)

(α)  για την  πνευματική ζωή και τον πολιτισμό 
στην Ελλάδα του 19ου αιώνα
 -ενότητα 26η-
 
 (πατήστε στις εικόνες για να μεταβείτε στις ασκήσεις)
Παρίσι: φωτογραφίες από την κατασκευή του πύργου του Άιφελ (1887-1889) 

Κυριακή 15 Μαρτίου 2015

Σύγχρονη εποχή

       Συνέχεια στις αναρτήσεις που σχετίζονται με το μάθημα της ιστορίας της Γ' Γυμνασίου με την τελευταία ανάρτηση σχετικά με τα ιστορικά γεγονότα (ενότητες 51-60), με τίτλο :


      Μιλάμε για τη σύγχρονη ιστορία μέχρι τα χρόνια μας (χτες ή πριν δυο ώρες) ! Όλες σχεδόν οι στιγμές που ζούμε αποτελούν/θα αποτελέσουν αντικείμενο της επιστήμης της ιστορίας, της ιστοριογραφίας καλύτερα.
     Ξέρω ότι ενδεχομένως να μην ολοκληρώσετε την ύλη ή να γίνει επιλογή από τον διδάσκοντα. Ωστόσο, σας προτρέπω να διαβάσετε μετά το τέλος της χρονιάς (πολύ γρήγορα, σαν περιοδικό) όλες τις ενότητες για να έχετε μια γενική ιδέα... Έχω αποδελτιώσει τα σημαντικότερα - και όχι όλα, αλλά πολύ λίγα- γεγονότα στην άσκηση αυτή.
*
      Θα ακουλουθήσει μία σειρά σχετική με ενότητες που πραγματεύτηκαν την ιστορία από την πλευρά του πολιτισμού, των επιστημών και της τέχνης  τον 19ο αιώνα και τον 20ο, βασισμένη πάντα στην ύλη του σχολικού εγχειριδίου.
      Όλες οι αναρτήσεις και ασκήσεις ιστορίας βρίσκονται - επαναλαμβάνω- στην ετικέτα δεξιά ιστορία Γ'  και τη σελίδα πάνω-πάνω με το όνομα ιστορία Γ' γυμνασίου.

Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

Χρόνια 90 & 10

... συμπληρώνονται αντίστοιχα το 2015 από τη γέννηση και την εκδημία του ιατρού-ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη, γεννημένου σαν σήμερα το 1925 στη Θεσσαλονίκη (με καταγωγή από το νομό Ρεθύμνης), ο οποίος ανήκει γραμματολογικά σους ποιητές της α' μεταπολεμικής γενιάς, φυλακίστηκε, καταδικάστηκε σε θάνατο και αποφυλακίστηκε το 1951, ενώ απεβίωσε στην Αθήνα το καλοκαίρι του 2005. Στίχοι του έχουν μελοποιηθεί, επίσης. Ποιητής της λεπτής πικρής ειρωνείας και των παρενθέσεων...
Ο ποιητής
 (πηγή φωτό)
*
Αποσπάσματα από το έργο του, αγαπημένα σπαράγματα :

Απροσδιόριστη Χρονολογία 
   

Αυτή η μέρα πέρασε χωρίς καμιάν απόχρωση
Τόσο διαφορετική από τις άλλες μέρες
(Ίσως η απαρχή ομοίων ημερών)
Έσβησεν έτσι ανάλαφρα όπως ήρθε
Χωρίς να παιχνιδίσει ο ήλιος στα κλαδιά
Τράβηξε τις κουρτίνες της με διάκρισην η νύχτα.…
Ίσως —λες— πως δεν ήτανε καν μια μέρα
Μόνο που σήμερα φωνάζουν αρνητικά οι αριθμοί
 Το ρολόι γυρισμένο ένα ακόμα εικοσιτετράωρο
—Λες— πως περάσαμε ασυνείδητα τα μεσάνυχτα
Έναν ολόισιο ασφαλτοστρωμένο δρόμο.
 

Θά ’ρθει μια μέρα που δε θα ’χουμε πια τί να πούμε

Θα καθόμαστε απέναντι και θα κοιταζόμαστε στα μάτια

Η σιωπή μου θα λέει: Πόσο είσαι όμορφη, μα δε βρίσκω άλλο τρόπο να σ’ το πω
Θα ταξιδέψουμε κάπου, έτσι από ανία ή για να πούμε πως κι εμείς ταξιδέψαμε.
 *
Ο κόσμος ψάχνει σ’ όλη του τη ζωή να βρει τουλάχιστο τον έρωτα, μα δε βρίσκει τίποτα.
Σκέφτομαι συχνά πως η ζωή μας είναι τόσο μικρή που δεν αξίζει καν να την αρχίσει κανείς.
Μια μέρα, ας ήτανε, να φύγω μακριά σου αλλά κι εκεί θά ’ρθεις και θα με ζητήσεις 
Δεν μπορεί, Θε μου, να φύγει κανείς ποτέ μοναχός του.
*
13.12.43

Χτυπώ τους τοίχους της υγρής φυλακής μου και δεν προσμένω απάντηση
Κανείς δεν θ’ αγγίξει την έκταση της στοργής και της θλίψης μου.

*
Οι νικημένοι


Ξέρεις πως θά ’ρθει μια μέρα που θα φορέσουμε αλογάριαστα ολόγυμνοι τον εαυτό μας
*
Επιτάφιον


Εδώ αναπαύεται

Η μόνη ανάπαυση της ζωής του

Η μόνη του στερνή ικανοποίηση
Να κείτεται μαζί με τους αφέντες του
Στην ίδια κρύα γη, στον ίδιο τόπο.
*
Πέντε μικρά θέματα 
I


Μες στην κλειστή μοναξιά μου
Έσφιξα τη ζεστή παιδική σου άγνοια
Στην αγνή παρουσία σου καθρέφτισα τη χαμένη ψυχή μου.
III
Δρόμοι παλιοί που αγάπησα και μίσησα ατέλειωτα
 Κάτω απ’ τους ίσκιους των σπιτιών να περπατώ
Νύχτες των γυρισμών αναπότρεπτες κι η πόλη νεκρή
Την ασήμαντη παρουσία μου βρίσκω σε κάθε γωνιά
Κάμε να σ’ ανταμώσω, κάποτε, φάσμα χαμένο του πόθου μου
 Κι εγώ ξεχασμένος κι ατίθασος να περπατώ κρατώντας
Ακόμα μια σπίθα τρεμόσβηστη στις υγρές μου παλάμες.

(Και προχωρούσα μέσα στη νύχτα χωρίς
Να γνωρίζω κανένανε κι ούτε
Κανένας με γνώριζε).